Nominatie Cristina Simoes Global Teacher Prize 2020

Cristina Simoes, onze Portugese collega, is genomineerd voor de Global Teacher Prize 2020. Ze behoort tot de 50 finalisten. Echt een unieke prestatie! Cristina heeft de Portugese versie van de POS gemaakt. Ze gebruikt Kwaliteit van Bestaan als basis voor haar lessen. 

Docent speciaal onderwijs

Cristina is al meer dan 20 jaar docent in het speciaal onderwijs in Tondela, Portugal. Ze gebruikt de POS al 8 jaar bij haar leerlingen. Ze droomde ervan om van kinds af aan leraar te worden. Na een bijzondere ervaring tijdens haar studie, besloot ze verder te gaan studeren in het speciaal onderwijs. Ze werkt al 10 jaar op een landelijke openbare school.

Innovatieve onderwijsmethoden

Cristina gebruikt verschillende innovatieve onderwijsmethoden. Haar doel is om onafhankelijkheid, sociale participatie en het welzijn van haar leerlingen met een reeks speciale onderwijsbehoeften te ontwikkelen. Zo is ze vaak met haar leerlingen te zien in de supermarkt, het postkantoor, de tuin en zelfs de oversteekplaats voor voetgangers, waar ze dan lesgeeft. Het slagingspercentage van 100% bij haar leerlingen, leidde ertoe dat ze vorig jaar een van de finalisten van de Nationale Docentenprijs Portugal werd.

Portugese versie POS

Cristina heeft de Portugese versie van de POS ontworpen die de kwaliteit van bestaan van volwassenen met een verstandelijke beperking meet. Ze paste deze aan voor Portugese leerlingen, waarbij ze acht domeinen in kaart bracht: persoonlijke ontwikkeling, zelfbeschikking, interpersoonlijke relaties, sociale inclusie, rechten, emotioneel welzijn, fysiek welzijn en materieel welzijn. Om deze indicatoren te verbeteren, werkt Cristina in de klas aan de onafhankelijkheid, sociale participatie en het welzijn van haar leerlingen. Het project heeft een brede aantrekkingskracht en werd populair. Het leidde ertoe dat ze in het hele land docenten opleidt om met de POS te werken. 

Diversiteit en inclusie

Daarnaast is Cristina docententrainer en heeft ze verschillende nationale en internationale prijzen gewonnen voor haar bijdrage aan de professionalisering van docenten en de impact van haar werk in de gemeenschap. Cristina ziet diversiteit als een primaire waarde en bevordert de inclusie van mensen met een handicap. Het recht om te leren en het recht op een betere levenskwaliteit voor haar studenten hebben haar geïnspireerd om haar beroep uit te oefenen.

Uitdaging

Als docent en onderzoeker erkent ze dat het tegenwoordig een grote uitdaging is

  • om sociale vooroordelen te bestrijden,
  • de mening van de samenleving over mensen met een handicap te veranderen,
  • hen als rechtspersonen te erkennen,
  • hen te betrekken bij hun eigen leerproces en
  • hun autonomie te bevorderen en onafhankelijkheid.

We wensen Cristina veel succes in de finale!

Lees meer: