POS©

Hoe gaat het met je?

Wat is de POS?

De POS (Personal Outcomes Scale) is een vragenlijst gebaseerd op de acht domeinen van kwaliteit van bestaan (Schalock & Verdugo, 2002). In een gesprek met de persoon zelf en/of met iemand uit het netwerk van de persoon  worden ervaringen gevraagd over de kwaliteit van bestaan.  Wat vinden mensen met een verstandelijke beperking van de kwaliteit van hun bestaan? De POS bestaat uit een lijst met vragen die ingaan op de 8 domeinen:

  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Zelfbeschikking
  • Persoonlijke relaties
  • Sociale inclusie
  • Rechten
  • Emotioneel welbevinden
  • Lichamelijk welbevinden
  • Materieel welbevinden

Eerder zijn al ervaringen opgedaan in het gebruikenvan de POS bij andere doelgroepen, zoals personen met een fysieke beperking, personen met Niet Aangeboren Hersenletsel en personen zonder beperking.

Belang van cliënten voorop

We zetten sterk in op de kwaliteit van het instrument. Dat blijkt wel uit de wetenschappelijke basis van de POS. Maar bovenal vinden we het belangrijk dat het belang van cliënten voorop staat. Daarom hechten wij waarde aan het uitvoeren van het POS gesprek door onafhankelijke en getrainde interviewers, eventueel in aanwezigheid van een vaste ondersteuner. Onze ervaring is dat dit de cliënt optimaal de gelegenheid geeft om open te zijn.

Demo aanvragen

Vrijblijvend eens kennismaken met de POS? De POS is digitaal beschikbaar via de QinO-tool. Deze applicatie genereert automatisch gegevens op individueel-, locatie- en organisatieniveau. De uitkomsten kunnen ook gekoppeld worden aan andere gegevens die binnen uw organisatie beschikbaar zijn.

Wij bieden de mogelijkheid om gratis toegang te krijgen tot de demonstratie-omgeving van de QinO-tool zodat u zelf kunt ervaren wat de mogelijkheden van de POS zijn. Neem contact met ons op voor een demo.